Bijna dood ervaring,Hiken,BIJNA OP HET HELLEFIE!!! - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Derek Slot - WaarBenJij.nu Bijna dood ervaring,Hiken,BIJNA OP HET HELLEFIE!!! - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Derek Slot - WaarBenJij.nu

Bijna dood ervaring,Hiken,BIJNA OP HET HELLEFIE!!!

Door: derekslot

Blijf op de hoogte en volg Derek

17 September 2010 | Peru, Arequipa

Buenas Dias por Todo!! (eerst even vermelden dat ik de fotos heb toegevoegd die ik had beloofd van de wijnproeverij en het zuipen in de klimboom)
Hoe is het in het vreedzame Holland?? Hier gaat alles nog steeds op rolletjes. Ik heb een leuke, luxe en een (voor mij) goedkope tijd gehad met mijn ouders. Heel fijn om weer mensen dicht bij je te hebben waar je veel om geeft! Maar dat betekent ook dat je meer gaat nadenken over de mensen thuis, en in het bijzonder mijn meisie natuurlijk! Maar ik mis mijn vrienden ook erg.
Dus als afleiding heb ik op de dag dat ik mijn ouders weg gingen maar gelijk een 2 daagse tour geboekt en ben diezelfde middag gaan raften!
Het raften had ik nog nooit gedaan en het scheen goed te kunnen in deze omgeving. Dus een wetsuit aangetrokken, peddel in je hand en gaan met die banaan! In het begin was het nogal rustig, maar vond ik het wel direct al leuk om te doen. Ik had wel al door dat de gids die onze boot bestuurde een beetje ziek was. Later hoorde ik van andere in onze boot dat ze dachten dat die niet erg ervaren was. Verderop werd de stroming steeds sterker en werden de kleine watervalletjes waar je vanaf gaat steeds hoger. We waren met 2 boten, waarbij de eerste boot van een waterval ging maar bleef wachten of vast zat aan de onderkant van die ´waterval´. Desondanks gingen wij toch gewoon naar beneden en gingen erg snel zodat we tegen die andere boot op botsten. Erg grappig natuurlijk maar toen de punt van onze boot steeds verder over de andere boot ging, en steeds verder omhoog ging totdat de boot omkieperde was het minder grappig. Daar lag die boot dan, op zen kantje, onder een waterval met erg sterke stroming maar ook met die lange Slot nog onder de boot. Dat is gedome schrikken! Geen mogelijkheid om asem te halen, gevangen onder de boot, de stroming waar je tegen moet vechten en dan maar proberen om jezelf onder die boot vandaan te halen met een lifejacket die je ongeveer tegen de boot aan drukt. Gelukkig lukte dat na een kleine 40/45 seconden maar het was kantjeboord. De rest van de rivier wat rustiger aangedaan maar ik had de lol alweer snel te pakken en was het ongelukje al snel vergeten..

S´nachts om 2 uur moest ik er weer uit, maar niet voordat ik ff een paar pilsies in de Irish Pub (die geen irish bier heeft en van een peruaan is) heb gedaan om van de schrik te bekomen. gezellig avondje gehad die natuurlijk weer te laat werd: 12 uur vond ik de mooiste tijd om naar bed te gaan. De volgende dag stond maar een kleine 7 uur hiken (wandelen) door de bergen op het programma. En dit was bijna allemaal bergafwaarts, dus ik dacht net als de meeste van jullie zullen denken.. makkie... maarrrr dat gaat niet op jonges. Bergaf is Potdommes nog zwaarder voor je bovenbenen dan bergop. Gelukkig heb ik bovenbenen als knoerten, kuiten als kneukers, enkels als knaningen en geen last van hoempert! (als je wil weten wat die dingen allemaal betekenen kijk: http://www.youtube.com/watch?v=vbCngh01MpQ)
Wij deden het in een kleine 5 uur en heb super mooie bergen gezien, mooie natuur, (steen)ezels, muilezels (steenezels kunnen 1 keer bergop of af en kosten ongeveer E125,- Paarden kunnen ook maar 1 keer bergop en kosten E250,- en Muilezels kunnen wel 3 keer bergop en af en kost E500,-), veel zweet die langs men bril naar beneden liep omdat het verdomdes warm was, en een aantal interesante oude dorpjes + mensen die me begonnen uit te schelden haha. Maarr wel om half 4 smiddags een lekker duikie genomen in een zwembad in een paradijselijk oord die omringt werd door bergen. daarna lekker gegeten en met een Coca theetje in een hangmat gelegen en liggen staren naar een bijzonder mooie sterrenhemel! Zonder elektriciteit is er weinig anders te doen dus ben ik vroeg gaan slapen, ik was immers helemaal kapot en had maar 2 uurtjes geslapen..
Volgende dag om 6 uur weer bergop! We zaten om 2000 meter hoogte in dat paradijs. De top van de berg was op 3200 meter. 1200 meter hoogteverschil dus en om daar te komen had je een pad van 6 km nodig. Ongeloofelijk hoe die gasten van jiskefet dat wisten!! Normaal gesproken doe je dat in 2 uur, en als je zon lange tocht in de benen heb misschien wel langer. Maar de knoerten, kneukers en knaningen van deze scheepsjonge doen het zogoed dat die het in een kleine 1.40 uur heeft gelopen! De gedachten om mijn coaches tevreden te houden hebben mij daar heel veel bij geholpen!
Daarna naar nog wat mooie dorpjes geweest, gelunched (waar ik mijn naam hoog heb gehouden na al 2 keer ontbeten te hebben) en naar een mooi uitzichtpunt geweest. Zie:

Ik ben nu op bijna op de helft van mijn reis. As maandag zit ik op 12 weken dus het wordt tijd voor een kleine evalutie:
- Colombia:
Geweldige tijd gehad daar! De eerste paar weken hele leuke mensen ontmoet, maar het was vooral wennen aan het eten, aan de mensen, aan de warmte, aan de taal maar vooral aan het backpackers leven.. Ik heb de 1e paar weken gedaan wat anderen deden en vooral gerelaxed! Maar ik had dat ook wel verdiend na mijn inspanningen voor het afstuderen!
In Medellin de leukste tijd gehad tot nu toe. Vooral omdat ik daar echt met de plaatselijke bevolking optrok en met hun aan het feesten was en ondertussen de prachtige omgeving van colombia aan het bekijken was. In heel colombia heb ik de mooiste uitzichten, mooiste bergen, mooiste mensen, mooiste feesten, mooiste muziek en mooiste stranden gezien. Kortom: TE QUIERO COLOMBIA!!
Maar dit land heeft ook een keerzijde. In het begin was ik erg geintimideerd door de vele politie jongentjes. De politie mannen zien er uit als 17 maar lopen wel met een grote shotgun om hun nek. Dit is het gevolg van een ander minpuntje waar ik tegen aanliep: de drugstourisme en de drugsbusiness die daar op reageert. Heel Colombia is bezig om de drugscultuur uit te bannen en wat doen die kut touristen... juistem..

Ook al voelde ik me vaak net een ontsnapte top atractie uit een dierentuin (de starende mensen naar die raare lange blonde ´knappe´ gringo), Toch waren de mensen heel erg vriendelijk, openhartig en behulpzaam! Ik gok, (moet de politiek wel helpen) dat Colombia binnen 10 jaar een top vakantie land is in Zuid Amerika!!

- Ecuador:
Dit land deed het voor mij niet zo goed. Ik heb een aantal mooie dingen gezien, interessante dingen gedaan. Maar toch kijk ik niet zo leuk terug op Ecuador als dat ik had kunnen doen. Dit is mede doordat ik er erg snel doorheen ben gereisd, doordat het weer tegen zat, ik niet veel leuke medereizigers ben tegengekomen maar vooral omdat ik me daar niet erg veilig voelde en de belangrijkste reden: Ze verkopen door de weeks geen alcohol na 12en en helemaal niet op zondag! KAFFERS.
Ik had het gevoel dat er alleen maar arme mensen wonen die altijd in hun klederdracht rondliepen. Aan de ene kant zie je zo meer van de cultuur maar het is natuurlijk nooit leuk om zoveel armoede te zien, mensen zonder tanden die er niet uitzien, kleine mannetjes met staarten die je het zelfde proberen te verkopen als alle 100000 andere staartmansen, en geen bier te kunnen kopen als je dat wil.
Misschien komt dat ook wel omdat in Colombia wel iedereen verzorgt eruit ziet en het contrast dan groot is.
Ondanks deze dingen heb ik natuurlijk wel een mooie vulkaan beklommen, walvissen+ schildpadden+ raare eenden gezien, gesurfd en de wonderen van de evenaar mee kunnen maken.

-Peru:
Tot nu toe een leuk land, met veel dingen te doen en te zien. Ook al heb ik alleen nog maar woestijn, kale bergen en zee gezien, het bevalt me goed! Lima vond ik niet zo boeiend, op de 5 minuten die ik doorbracht op de marmeren troon in het casino van Joran na dan.. Ik heb heel wat van de cultuur mee kunnen krijgen omdat ik een aantal dagen van de ´gringo trail´ ben afgegaan. De mensen zijn hier ook erg vriendelijk en willen je graag helpen met van alles en nogwat.. maar uiteraard het liefste geld aan je verdienen. Maar dat is niet zo erg want de meeste mensen hebben hier niet zoveel geld. Het doet soms pijn aan je ogen om te zien in wat voor huizen de mensen moeten leven, hoe een stad is verwoest door een aardbeving of mannetjes/vrouwtjes van boven de 70 met een zak met 15/20/25 kilo een berg op te beklimmen omdat ze geen ezel hebben..Dan wordt je wel duidelijk dat wij het in Nederland toch maar heeel erg goed hebben met zen allen!
Wat ik aan de ene kant jammer vind, maar aan de andere kant ook niet zo erg vind, is dat ik nog niet veel van het echte uitgaansleven heb mee kunnen krijgen. In Ecuador ben ik niet uitgeweest, In lima was ik op ma+di, daarna naar te kleine plaatsjes geweest om uit te gaan en tijdens de tijd met mijn ouders vooral tijd doorgebracht met hunnies.. nu ga ik naar Cuzco waar het uitgaan wel goed moet zijn, maar daar zijn zoveel touristen dat dat niets peruaans aan is.. ik hoop later nog wat mee te kunnen pakken.

Over mijn hele trip kan ik vanmezelf wel zeggen dat ik al een heleboel geleerd heb! Op het gebied van mensenkennis, cultuur, taal. Maar ook op het gebied van risicos onder ogen zien, op je spullen passen, verantwoordelijk met geld omgaan, leren onderhandelen en zakelijk zijn wanneer het moet. Ik heb geleerd dat er heel veel mooie dingen te doen en te zien zijn buiten nederland, maar dat ik er erg naar uitkijk om weer terug te gaan naar mijn meisie, familie, vrienden en te beginnen aan een nieuwe uitdaging op mijn werk.
(dat brengt me op het punt dat ik alvast vrij wil ´vragen´ voor de carnaval! Nu al zin in!!!)

Zoals Rich zou zeggen:
TOT OVER 90 DAGEN!! (die 90 kom je ook overal weer tegen)

ps. Bart bedankt voor je geweldige mail! wordt zeer gewaardeerd, als je me ergens mee kan opvrolijken is het slap ouwehoeren!
ps. Gozoo bedankt voor jullie slechte dagen en het slappe ouwehoeren daarover.
ps. Dat youtube filmpje van jiskefet: dat is pas slap ouwehoeren.
ps. Ed we gaan snel skypen en alvast mijn vrije dagen reserveren ;)
ps. Will: aan de andere kant van de bergen waar ik heb gelopen gebruikten ze geen hout om een vuurtje mee te stoken en daarop te koken, dat groeit daar simpelweg niet. in plaats van hout gebruiken ze Kak van ezels en honden. Nu ben niet alleen benieuwd naar onze vruchtbaarheid maar ook naar onze brandbaarheid!
ps. Iedereen bedankt voor het reageren!! Dat doet me erg goed en helpt me een beetje met mijn heimwee.. dus ik zou zeggen, iedereen die mijn stukkies leest: schaam je niet om een kleine reactie te plaatsen!!
(rich je heb geneens gereageerd de vorige keer, ben je dood?)

• 18 September 2010 - 11:02

BartBart:

Jeuzes Derek,

Ik word er bijna emotioneel van!
    Je mist hier echt niks hoor! Alleen maar kutweer en Lindeboom. En de vrienden die je had voordat je weg ging zijn er ook nog wel als je weer terug bent! Geniet van alles! Voordat je het weet is de misschien wel mooiste tijd van je leven voorbij!
    Maar ik mis jou ook wel hoor ;-)
    X Bart.

• 19 September 2010 - 10:15

Ruben:

Derekus! Sluit me bij Bart aan! Tof om weer een filmpje te zien en het uitzicht bij de inca stad (en trial) is volgens mij wat groener! Pap wat aan met die stagiars in Cuzco, zij zullen (hopelijk) van het gringo pad afwijken. Mooi om je update te lezen en ik ga naar Colombia (voorlopig nog niet...) op jou aanraden!!!

Veel plezier weer! Groeten!

• 19 September 2010 - 10:56

Lon:

haha schat,geniet nou maar gewoon want als je terug in NL bent wil je alleeen maar terug daarheen!

ik vlieg trouwens volgende maand naar colombia! cant wait.
    argentinie en brasil worden wat westerser dus misschien helpt dat wel, en het wordt zomer bij jou! parties, parties en gekte! je gaat het geweldig vinden! xxx

• 20 September 2010 - 08:47

Nick:

Doerak!

Ik sluit me ook volledig bij Bart aan. Ik begrijp dat je ons mist, dat is ook zwaar terecht:P We missen jou ook man! Maar verder mis je idd niks, alles wat wij hier meemaken, maken we volgend jaar weer mee, maar dan met jou erbij, dan wordt het pas gruwelijk, verheug me er nu al op:D

Take care ouwe, en geniet van alles wat je nog gaat zien en meemaken daar. Voor je het weet zit je weer bij ons.

liefde!

• 20 September 2010 - 10:50

Julia Warmerdam:

Hoi Derek
    Leuke week gehad met pa en ma begrijp ik uit je verhaal, kan me voorstellen dat het heerlijk is om elkaar weer te zien. Blijf genieten hoor, hier is het toch shitweer en verder niet zoveel te beleven. Als je terug bent kun je weer hier genieten en terugkijken op een prachtige tijd en geweldige ervaring. Ben best wel een beetje jaloers op je hoor. Dit doe je maar eens in je leven. Tot schrijfs groetjes van Julia en Ruud

• 20 September 2010 - 12:26

Izzy:

Aaaah durka durka! Alweer een tijd geleden dus maar ff een reactietje!:D Bruut om al je verhalen weer te lezen gek! wij missen je hier ook!:D Geniet er nog ff van tijger! Zien je snel weer!

• 20 September 2010 - 20:11

Rich Muiltje:

Ja,ja Derek. Druk,druk,druk.....
    Maar gelukkig springlevend! Ik zal je uiteraard blijven volgen vriend! Groetjes aan je ouders en we faxen, MZZL. p.s Tot over 87 dagen,je ezeltje ;-) Hahahahahahahahahhhaa

• 20 September 2010 - 21:12

Stom:

Derek!!

pff ik denk veel aan je, helemaal sinds we WC-papier hebben met dolfijntjes erop:) Veel plezier met de tweede helft van je trip maatje!

Loveulongtime!

• 21 September 2010 - 20:33

William:

hee Lange,
    je hebt me weer geinspireerd. Zondag tijdens Feyenoord ajax (1-2 LEKKER VOOR JE MUILEZELWIJK) heb ik natuurlijk ff in van de geest zitten te kakken. Dit op verzoek van Pieter. Maar na een lange dag van pilzen(kermis hillegom) wordt ik s ochtends wakker en dacht van he, laat ik derek zn advies eens opvolgen, dus ik een aanstekertje gepakt..vlammetje erbij....maar je raaijt het al...te vochtig, wel een paar steekvlammetjes van de alcohol dampen,maar dat was alles.Als je terug bent gaan we het goed aanpakken. Ajuuuuuuuuuuu

• 22 September 2010 - 12:51

Glenn:

Derek Jeuzes,

Wat een mooi verhaal weer! Ik zit hier gewoon te genieten op me stage, waar dat allemaal wel al niet goed voor is :P

Zoals iedereen jou mist mis ik jou ook! Dat begint s'ochtends al met het openslaan van de krant en ik een laf artikel lees van een of andere journalist die naast zijn studie Gyneacologie ook een beetje journalistiek is gaan studeren!! Met andere woorden je mist hier niet zo veel ;) Ik ga je eerdaags nog even een mail sturen met hoe ik het hier allemaal overleef zonder jou.

Xxxx Glenn

Ps: Doe je de groeten aan Jeffreson Farfan als je hem tegenkomt? Of als iemand er toevallig op lijkt?

• 22 September 2010 - 13:55

Boulangerie:

JAJAJAJAJAJA

JAJAJAJAJA

Ook ik laat een bericht achter!!!!! JAJAJAJAJAJA

heb zojuist even je laatste verslag gelezen en je foto's bekeeken, wat zit derek toch vol met streken.

ben erg jaloers op jouw reis in zuid-amerika. vanavond na de boerenkool een bak met gele vla.

hoop dat ik jou heb met het sinterklaas gedicht. tot die tijd zijn het de foto's van jouw en je superawesome reis waar ik mij op richt.

Veel plezier!!!

p.s. hier is echt geen klotemoer te doen, alleen vandaag is het mooi weer...dus wel relaxed.

kusknuff!

• 22 September 2010 - 13:57

Daan Gozo:

mooie verhalen derk! ook heb ik nog even zitten genieten van de knaning en de kneukers (nog nooit gezien ik ging stuk) Miss you, wanna be near you, miss your laugh, miss your smile, miss your dolphin

geniet vooral nog lekker en neem alles in je op

ciao amigo