Cuzco=Rummycup,Kroketten,Inca´s,zuipen en biken!!! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Derek Slot - WaarBenJij.nu Cuzco=Rummycup,Kroketten,Inca´s,zuipen en biken!!! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Derek Slot - WaarBenJij.nu

Cuzco=Rummycup,Kroketten,Inca´s,zuipen en biken!!!

Door: derekslot

Blijf op de hoogte en volg Derek

25 September 2010 | Peru, Cuzco

halloo halllooo hallooo, hier het mannetje van de andere kant van de wereld!
Met dat mannetje gaat het nog steeds prima! Ook al deed mijn vorige verslag misschien doorschemeren dat dat niet zo was (gezien de reacties) Maar wees maar niet bang jonges, dit mannetje geniet met volle teugen van alles wat Zuid-Amerika te bieden heeft!!! De colca Canyon was heel erg mooi en leuk om te doen, maar ik had wel een dagje nodig om bij te komen.. Mijn reisverslag te schrijven en de nachtbus pakken naar Cuzco.

Cuzco, de stad van de Inca´s, de stad van de cultuur, de stad van de touristen en de stad van het feesten. Maar ook de stad waar ik mijn ouders weer ging zien voor 5 dagen. In deze 5 dagen heb ik zelf niet ingepland en heb genoten van de aanwezigheid en aandacht van mijn ouders. Maar ook genoten van Cuzco, want we hebben cuzco wel gezien hoe het is!!!
De eerste dag in Cuzco (ik kwam om 6 uur aan in Cuzco met de nachtbus) was al behoorlijk indrukwekkend. Cuzco ligt midden in de bergen, op een hoogte van 3250 meter. Als je na gaat dat de hoogste (vaalser)berg in Nederland wel 322 hele meters hoog is, is dit wel een aardig verschil.. Trappen zijn mogelijk maar alleen op zen 11.30st. Zuurstof is dus een schaars product hier, maar als je door de mooie straatjes slentert, kijkt naar de cultuur die deze stad uitstraald met de mooie pleintjes, mooie muren (gemaakt door de inca´s) is het niet erg dat alles langzaam gaat. De eerste dag dus mak an door de straten heen gelopen en naar een zwarte markt geweest. S´avonds om 7 uur maar weer even in het hotel gekeken of mijn ouders al gearriveerd zijn, en verdomd!!! Daar zat die grijze postduif en die grote vent met zen eeuwige sigaar in zen mond! Grote glimlachen en effe lekker knuffelen met paps en mams om vervolgens de stad in te gaan om wat lekkers te eten. Uiteraard een biertje der bij want pa en moeke zijn op vakantie, dan mag alles in combinatie met een biertje! haha. S´avonds nog even HET vakantie spelletje: rummycup gespeeld waarbij de stand gelijk was, iedereen 1 keer gewonnen.

Volgende dag hadden vader en moeder niets op het programma staan dus heb ik ze even meegenomen om Cuzco te laten zien.. Want heej, Laat mij cuzco kennen! Als persoonlijke gids heb ik ze op de backpackers manier een aantal mooie dingen laten zien van Cuzco. Dus eerst een beetje wandelen door de stad, een mooi marktje bekeken, een aantal mooie pleintjes en kerken, een bekend straatje die aan beide kanten Inca muren heeft en vervolgens buiten de stad gegaan om daar een aantal Inca monumenten te bekijken. De Inca monumenten waren niet allemaal even indrukwekkend, maar de kilometers die we terug hebben gelopen waren wel leuk! prachtige uitzichten op mooie valeitjes, mooie bergen en leuke huisjes. Ook langs een oude militaire plaats van de Inca´s gekomen. De naam van dit park was Saqsaywaman, maar dat werd natuurlijk al snel: Sexy Woman. Onderweg ook nog tegen een voetbalveldje aangelopen en uiteraard het team in de Arsenal shirtje aangemoedigd! Helaas kreeg ik blaren omdat mijn sokken/schoenen niet goed zaten dus moesten we maar even in een lokaal busje springen naar de volgende plek. Pa vond het niet zo erg want die zat al de hele tijd te kijken of er niet perongeluk een taxi langs kwam die die kon aanhouden, maar dit was toch iets leuker om mee te maken. Voor mij is het niet meer dan normaal om met lokaal vervoer te gaan, maar voor pa en moe is het toch wat nieuws. Toen we terug de stad in gingen vanaf het mega Jezus beeld die over de hele stad waakt, kwamen we de groep tegen die naar een oude incatempel/kerk gingen. Het was eerst namelijk de belangrijkste Incatempel om de zon te aanbidden, maar toen de Spanjaarden kwamen gooiden ze bijna alles plat om op de basis een katholieke kerk te bouwen. Als machtsvertoon dat het katholieke geloof sterker en belangrijker is. Na een drukke dag waarin we veel gezien hebben zijn we blijven hangen op een mooi klein balkonnetje die over de belangrijkste plein uitkijkt! Een heerlijk hamburgertje met een pilsie, in het zonnetje, en mensen kijken met pa en moe... top! s´avonds nog wat zitten bieren in hotel en nog een paar potjes rummycup: stand, Aad 2, Derek 3, Theer 1.

Maandag de 20ste stond een mooie dag op het programma van de tour groep van pa en moe. Gelukkig mocht ik weer mee. We zijn langs dezelfde inca monumenten gereden die wij gister hebben gelopen en uiteindelijk uitgekomen in Pisac. Een ongelooflijk mooie gebied met super veel terassen die een kleine 1000 jaar geleden zijn aangelegd. Met terassen bedoel ik de hoogtverschillen die de inca´s en pre-inca´s hebben aangelegd om verschillende gewassen op te kunnen verbouwen. Elk teras ligt ongeveer 2 meter hoger en dit zorgt ervoor dat er bij elke paar terassen een eigen microklimaat ontstaat. Onze gids genaamd Elvis, wist heel veel interessante informatie te vertellen over van alles en nog wat. Zo was dit fort gelegen op een strategische plaats, om de weg naar Cuzco te beschermen, om goed sterren te kunnen kijken en omdat het een vruchtbaar gebied was.
De uitzichten waren fenomenaal, met de achtergrondinformatie en mijn ouders erbij was dit een van de mooiste plekken waar ik ooit geweest ben. Helaas is het niet zo goed te zien op de foto´s maar je krijgt wel een kleine indruk ervan. Na Pisac zijn we nog naar een ander dorpje gegaan waar we naar een mooi kerkje geweest waren en waar we naar een workshop kleedjes maken zijn gegaan. Erg grappig, de vrouw die de workshop gaf kon geen engels, kon geen spaans, kon geen normale bekken trekken, praatte net zo snel als moeder theer als ze op dreef is, was niet te stoppen, leek een beetje op Marieke Roeleveld en had zeker een guitige kop!! Na een prachtige zonsondergang en bollenvelden gezien te hebben, weer terug naar Cuzco om daar weer lekker te eten en nog een potje rummycup te spelen: stand Aad 4, Derek 3, Theer 3.

Op dinsdag stond er eigenlijk een heel programma voor vader en moeder klaar maar doordat er stakingen waren in Cuzco ging dat mooi niet door. Het water in Cuzco is nu namelijk nog gratis, maar de regering is plannen aan het maken om de mensen voor het water te laten betalen en water te gaan verkopen aan andere steden. Daar gaat de bevolking natuurlijk niet in mee en gaan dan staken dmv weg blokkeringen overal door Cuzco heen. Ze laten hun ongenoegen merken door in grote getalen met spandoeken en muziek door de stad heen te marseren. Als er een Taxi of auto probeerd te rijden in de stad worden zijn ruiten ingegooid, Vuur op straat en alle winkels gaan dicht, kortom best heftig! Daardoor konden wij ook nergens heen en waren we van plan om een kunstenaarswijkje te bezoeken. Maar dan is er 1 probleem... Op de weg naar het kunstenaarswijkje (San Blas) zit ergens ook een nederlands restaurantje. En Derek heeft al 12 weken geen kroket of bitterbal op, dus daar moest even gestopt worden!! 2 overheerlijke broodjes kroket en een bunder bitterballen gingen makkelijk naar binnen. Maar zoals vaker met pa en moe, gaat het bier ook makkelijk naar binnen. Je raait het al, na een kleine 3/4 uur en een zooi bier verder zijn we nooit verder gekomen dan dat restaurantje. Om 5 uur hadden we namelijk nog een rondleiding door het Ninos hotel, waar een nederlandse eigenaaresse de lokale kinderbevolking helpt door hun scholing,voeding en douches te geven. Erg interessant, helemaal als je een sloot bier in je mik heb zitten! S´avonds maar weer lekker eten en een potje rummycuppen: stand Aad 4, Derek 5, Theer 3. (dit is tevens de eindstand, gek genoeg komt het weer uit op 12)

Woensdag de 22e waren er nog steeds stakingen in Cuzco. Dus geen auto´s, bussen of taxi´s in of uit de stad. Het enige mogelijke vervoer door de lege straten is dan de benenwagen, Ezels, Varkens of fietsen. Aangezien Pa niet van de benenwagen houd, Moeders niet op een Ezel durft en Varkens gore beesten zijn blijft de fiets over. Dus Derek de reisleider huurt 3 mountainbikes en zal Pa en Moe wel ff Cuzco laten zien. De buitenwijken van de stad een beetje doorgekrost, mooie pleintjes bekeken, wat weg opbrekingen van de stakers bekeken en naar het stadion het Cuzco team: Cienciano geweest. Uiteindelijk gelukkig ook nog bij het kunstenaarswijkje uitgekomen. Het gezeik van moeders haar zere kont en moeie benen konden de super mooie straatjes, huisjes en trappetjes niet lelijker maken. S´middags hebben we maar weer een lekker broodje kroket gegeten (omdat het kan) en nog een beetje door de stad heen geslenterd voor wat mooie souvenirtjes. S´avonds weer lekker gegeten maar deze keer geen rummycup gespeeld omdat ik de fotos van moeders der camera wilde afhalen, maar dat lukte niet erg.. Om een uur of 10 weer naar het hotel van pa en moe gegaan de camera terug te brengen en om afscheid te nemen. Hunnies moesten er namelijk vroeg uit om naar de Machu Pichu te gaan en de dag daarna gelijk door naar Jungle.
Heel raar om weer afscheid te nemen, nu vanuit Peru. Maar deze keer was lang niet zo moeilijk meer omdat het allemaal ook niet zo spannend meer voor mij was. Ik weet wat me te wachten staat, ik weet dat ik soms alleen ben maar dat dat nooit voor lang is en er genoeg leuke mensen zijn waar ik prima mee om kan gaan. Natuurlijk ga ik mijn ouders wel missen hier. Vooral nadat we lekker in dat nederlandse restaurant hebben zitten bieren met Acda en de Munnick op de achtergrond. Dit was de eerste keer dat ik weer een beetje nederlandse muziek hoorde en dan nog Acda ook, toen had ik het wel een beetje moeilijk. Maar ik ga ze ook missen omdat mijn vader af en toe zo lekker lomp uit de hoek kan komen zetten met een: ´Mooi Biejen´, of een ´Zo dat was weer is echte ouderwetse hollandse stevige kak´ en omdat moeders af en toe zo half verliefd naar me kan staren en ik net doe of ik het niet door heb.

Maargoed het leven gaat door in Cuzco, en waar ik nog geen gebruik van heb gemaakt en ik dat wel van plan was. Was het Cuscuena´se nachtleven!! Woensdag avond dus eerst een zooi bier weggetikt in de bar van het hostel en daarna lekker wezen stappen. De woensdag avond in Cuzco is niet een druk bezochte avond maar met een zooitje rum in je flikker wordt het altijd wel gezellig dus ik heb een mooie avond gehad.

Donderdag uiteraard laat wakker geworden met een stuk of wat stoeptegels op men hoofd die nog naar rum roken. Ik moest ze er wel ff van af spoelen met 2,5 liter water want ik had nog dingen te doen. Ik ben de hele middag bezig geweest met dingen doen en degene die dingen krijgen zullen begrijpen dat ik de hele middag bezig geweest ben met dingen doen. (Maakt niet uit als je het niet snapt, zoals Zwager Arres altijd zegt: ´Lekker vaag blijven en vraagtekens uitdelen´)
Donderdag avond druk bezig geweest met de stapel stoeptegels weer te vinden en die alvast naast men bed neer te leggen zodat ze de volgende ochtend wonder boven wonder weer op men kop komen te leggen.. Je raait het al, het bier en de rum cola ging weer vrolijk naar binnen en heb weer een super avondje gehad.

Vrijdag ochtend geprobeerd de stoeptegels er af te drinken met wederom 2,5 liter water maar dat ging toch wat lastiger.. Met zeker nog 1 stoeptegel op men kop naar het internetcafe gelopen om lekker 2 uurtjes te skypen met de love of my life! Daarna was die stoeptegel mooi verdamt doordat ik 2 uur naar het mooie gezichtje van mijn meisie heb mogen kijken. Weer aangekomen in het hostel zag ik mijn bedje en dacht ff een klein tukkie te doen, dat kleine tukkie werd er eentje van 3 uur. S´avonds in de bar van het hostel leek het wel een reunie van alle mensen die ik tegen ben gekomen in mijn hele trip. Een erg gezellige avond om iedereen weer even te spreken maar ik was niet van plan om te gaan stappen. Ik had vandaag (zaterdag) namelijk een Mountainbike tour geboekt waar ik fit voor wilde zijn. Dus maar een beetje rustig aan bieren en een beetje nuchter blijven. Om 1 uur dacht ik verstandig te zijn door naar me nest te gaan maar toen kwam er een gezellig koppeltje langs die vroeg of ik nog ff mee de stad in ging.... en jah.... jullie weten het, ik ben slecht over te halen als het om een biertje/feestje gaat. dus toch nog maar even de stad in....

Vandaag fris en fruitig wakker geworden want ik had echt niet veel gedronken en heb een super mooie mountainbike tour gedaan. In het begin was het nog rustig an, weinig spectakel. Maar toen we bij Moray aangekomen waren werd het leuker en leuker. Moray is een Inca monument in de heilige valei. De heilige valei is de omgeving om Cuzco heen waar ongelooflijk mooie uitzichten zijn, Inca ruines en waar je heel leuk kan mountainbiken. De Moray is dus een soort van inca ruine waar de inca´s experimenteerden met gewassen. De kringen (zie fotos) zijn allemaal terrassen en tussen de kringen kan een temperatuur verschil ontstaan van 3/4 graden. Terwijl de terassen maar 2 meter hoog zijn... Dus ze waren 1000 jaar geleden al met microklimaten aan het rotzooien en aan het experimenteren. Moeten jullie is raaien hoeveel terassen er gemaakt zijn?
Daarna gemountainbiked over stijle stukken uphill en downhill door de mooie heilige valei naar Maras. Daar liggen de Zout terassen. De Inca´s hebben ontdekt dat er een berg is die een hoop zout produceert. Ze zijn er nog niet helemaal achter hoe dat zout daar komt, maar het is in iedergeval VEEL! Ongeveer 2200 terassen kunnen elke 2 maanden 60 kilo zout per teras produceren. Nou dat is verdomd veel als je et mij vraagt.
Na nog wat mooie stukkies te mountainbiken zit ik nu dit verslag weer speciaal voor jullie te schrijven en ga ik vanavond waarschijnlijk weer een gekke avond tegemoet!

Ik heb best naar me zin in Cuzco en ga nog een leuke tijd tegemoet waarbij de tijd veel te snel gaat, maar dan zie ik jullie ook weer snel!
Morgen ga ik naar een voetbalwedstrijd van Cienciano. De club van Cuzco die dit jaar drama presteerd maar in 2004 nog de copa libertadores heeft gewonnen door in de halve finale River plate te verslaan en in de finale Boca Juniors! Maandag tot en met donderdag ga ik de Machu Pichu lopen, Mountainbiken en Raften. Super veel zin in want dit is zeker een van de hoogte punten van mijn reis en vrijdag ga ik weer een mooi verslag voor jullie schrijven!!

Ciau!! Muchas amor uit PEERu!!!

  • 26 September 2010 - 10:01

    Ruben:

    Wauw derek! Super gaaf! Cool om dat nederlandse restaurant weer te zien. Ik ben daar bij de opening geweest!! En toe hadden ze ook al bitterballen!!

    Geniet van de Inca Trail, echt super vet! Weet niet of het een uitdaging voor je wordt, maar de wc die ze daar hebben staan op 4000 meter en hebben geen riolering enzo..... Daarnaast worden ze nooit schoongemaakt...! We zien de filmpjes op youtube wel tegemoet!

    Tot het volgende verhaal! x

  • 26 September 2010 - 18:34

    AndyAndy:

    Doerak!

    Mooi verhaal weer. Leuk dat je zoveel leuke dingen met je ouders gedaan hebt en dat je gewonnen heb met rimmekub. Had niet anders van je verwacht;) Moet je nog wat vertellen..Heb over je gedroomd vrijdagnacht! Ik droomde dat wij met de gozoon op een feessie ergens waren en als verassing was jij ff over komen vliegen. Waar het hart van vol is..

    Dat cienciano is het Feyenoord van Peru zeker? De laatste Europese hoofdprijs pakken maar ondertussen keurig 13e staan in de competitie.

    Zat er trouwens blauwe elastiek om die gladiolen op de markt?

    Geniet van de dingen die komen gaan vriend.

    Liefde

  • 27 September 2010 - 08:33

    Glenn:

    Derek!

    Rummikub is leuk! Je verhaal is ook WEER leuk! Jij bent leuk! Veel plezier nog!

    !Edfeil

  • 27 September 2010 - 11:11

    Stom:

    Gewoon weer genieten van je mooie verhalen! Eerst las ik ze als ik tijd over had, maar nu maak ik er juist tijd voor vrij:)

    Wat valt er mega veel te zien daar zeg. Ik maar denken dat je hier veel dingen mist, maar volgens mij missen wij ook aardig wat kijkend naar je foto's. En Aiooo Mixxie!

    Ik ben wel erg benieuwd hoe je Spaans is? Dus daarom hieronder even kleine test, welke van de twee is de juiste?

    Mucho / Mucha diversión amigo! xxx


  • 27 September 2010 - 19:11

    Daan:

    Hee Lieverd,

    Heb een tijdje niets van je gelezen, maar ben nu weer aardig bij!!
    Wat onwijs leuk dat je ouders er waren.. en een prachtige foto met Cr. Blanco...!!!

    Dikke kus van je schone zus ;) xxxx

  • 28 September 2010 - 06:05

    Bianca:

    Hoi Derek,

    Wat een lang en prachtig verslag weer. Het is zo leuk om te lezen dat je het super naar je zin heb. Geweldig he een poosje met je ouders optrekken. Fijn om te lezen dat je ervan genoten heb. Ik wens je nog heel veel plezier.

  • 28 September 2010 - 11:35

    Rich Muiltje:

    Eej Derek.Weer allemaal leuke dingen meegemaakt.
    Gezien je verslag & je foto's!!!LEUK HOOR. Tot over 79 dagen. p.s Je krijgt trouwens wel een dikke kop van al je gezuip ;-) MZZL.

  • 28 September 2010 - 21:36

    Mies P:

    Joehoe bollevelden!!
    Ziet er super uit, wat zie/doe/drink/eet/maak je een hoop gave dingen!
    Je grootste fan Bart praat je wel bij via de mail!
    Veel plezier!!
    xxxx Mies

  • 03 Oktober 2010 - 16:06

    RJ:

    Hey Derekkie,

    ik zit met smart op je volgende verhaal te wachten!!!!

    Gr Ron

  • 03 Oktober 2010 - 20:14

    Igno:

    ik ook. reeesssspect

  • 03 Oktober 2010 - 20:14

    Igno:

    ik ook. reeesssspect

  • 04 Oktober 2010 - 18:26

    Saus:

    Godverdommes Derek, nooit geweten dat jij rummikub zo kon waarderen! Ik daag je uit voor een paar potjes oerhollands rummikubben als je weer thuis bent, inclusief hollandse kroketten, broodjes bollenvelden, en wat lekkere koude heinekes!

    Geweldig dat Mixxie daar ook zn plekkie heb gevonden, dat beesie kan net als jij overal uit de voeten!

    Ga nu je volgende verhaal lezen!

    x

  • 04 Oktober 2010 - 18:39

    Marieke:

    Haha wat een beauty, die tweelingzus van mij :)
    Maar het is wel weer te merken dat je me al een tijd niet hebt gezien. Sinds je weg bent, ben ik vederlicht geworden. Ik lijk nu een beetje op Shakira, om maar in de Zuid-Amerikaanse sferen te blijven. Met al dat geshake van me noemen ze me ook wel shake-ira.
    Ik ga gauw even je nieuwste verhaal lezen!

    X

  • 04 Oktober 2010 - 20:07

    William:

    20 meter jolen van het haantje!MOOOOI
    Je bent lekker aan de zuip, volgens mij kom je helemaal afgetraind terug(je lever dan).Neem er nog maar een stuk of wat.
    x hoi
    ps en hoe poetste mn tandenborstel?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Derek

Actief sinds 16 Juni 2010
Verslag gelezen: 244
Totaal aantal bezoekers 135416

Voorgaande reizen:

28 Juni 2010 - 15 December 2010

Surfen,Samba,Sun,South-America

Landen bezocht: