Cienciano,Machu Picchu met Izzy's,Ozzy's + Mozzy's - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Derek Slot - WaarBenJij.nu Cienciano,Machu Picchu met Izzy's,Ozzy's + Mozzy's - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Derek Slot - WaarBenJij.nu

Cienciano,Machu Picchu met Izzy's,Ozzy's + Mozzy's

Door: derekslot

Blijf op de hoogte en volg Derek

04 Oktober 2010 | Bolivia, La Paz

Beste iedereen!!!
Na mijn laatste verslag heb ik lekker onbeperkt indiesch gegeten voor 5 eutjes.. geen geld, wel veel eten! Daarna weer afscheid genomen van mijn goede vrienden Simon en Victoria uit London. Zij gingen naar Bolivia waar ik ze waarschijnlijk weer zou tegenkomen. Maar ze mochten niet weg voordat ik Simon ingemaakt had met Foosbal (tafelvoetbal) 1e potje dik gewonnen uiteraard en 2e potje heeft Simon gewonnen, maar dat was alleen maar omdat hij niet aan klinkers deed. Ik had namelijk een stuk of 6 klinkers en bij ons tellen klinkers voor 2, dus had ik al 2x6=12 doelpunten voor gestaan.. Maargoed, s' avonds weer een mooie avondje gehad. lekker wezen stappen, eerst naar een tent waar alle backpackers altijd komen Mama Africa. Maar daarna kwam ik een tentje tegen waar weinig backpackers zitten. Daar stond een vrouw lekkere house, minimal te draaien en ik stond daar een beetje te genieten van de muziek en hoe ze dat allemaal deed. Raakte nog even met haar aan de praat toen een andere kerel begon te draaien. Maar dat was niet zo goed, dus ben maar opzoek gegaan naar bekenden.. niet gevonden en was veel te moe om verder te zoeken dus ben maar lekker naar bed gegaan.

Zondag mijn tas gepakt, klaar gemaakt voor de trek naar de Machu Picchu en met het vrouwtje in nederland geskypt. Smiddags stond de wedstrijd tegen Cienciano op het programma. Daar heen gegaan met hoge verwachtingen. Sinds de wedstrijd in Colombia ben ik gek van het Zuid-Amerikaanse voetbal en wil het liefst elk weekend een wedstrijd bekijken ergens.. Helaas was deze wedstrijd niet zoals die in colombia, de sfeer kon er niet aan tippen, het voetbal was niet om aan te zien, ONZE CLUB verloor met 2-1 en het regende druppels zogroot als uien en hagelstenen zo groot als tennisballen... MAARRR ik heb wel lekker staan Skreeuwen en schelden op alles en iedereen die op het veld stond!! Prachtig mooi die spaanse scheldwoorden, de fans van Cienciano zijn ook niet op hun bekkie gevallen en gebruiken ze meer dan regelmatig!! De: Hijo de puta (hoerenzoon) Cabron (iets van klootzak ofso) en Maricon (homo) kwamen regelmatig voorbij, en ik ben dan ook niet de moeilijkste om die te gebruiken. Het lijkt heel geweldadig omdat er veel politie bij is maar dat is het niet.. de politie is er alleen om de grensrechter te beschermen zodat die niet bekogeld wordt met Flessen, aanstekers, telefoons, tampons of honden. Na de wedstrijd optijd nog een pilsie gedaan in de bar van het hostel en optijd naar bed want maandag ging mijn jungle-trek naar de Machu Picchu beginnen!!
(youtube samenvatting van de wedstrijd: http://www.youtube.com/watch?v=UracRv3IJv4)

De jungle-trek bestond uit 4 dagen 3 nachten. Waarbij de eerste dag bestond uit Mountainbiken en Raften. Dan denk je, Vet door de bergen heen mountainbiken net als wat ik 3 dagen ervoor had gedaan maar nee.. Het was niet zo moeilijk want het was Asfalt mountainbiken. Dan wel alleen maar downhill van een hoge berg waarbij de uitzichten prachtig waren, maar toch mountainbiken moet niet op Asfalt. Om het toch nog leuk te maken ging ik maar heeeel hard doortrappen om snelheid te maken, maar ook dat is lastig omdat de banden te dik zijn. 1 keer nog vrij hard op mijn bek gegaan door over een waterplas heen te springen met te hoge snelheid waardoor ik daarna niet meer voor de bocht kon remmen. Dus knalde ik met een lekker vaartje tegen de muur/berg op, gelukkig alles nog heel dus volgende plas probeerde ik het weer en dat ging prima! Daarna aangekomen in het hostel en smiddags wezen raften. Mijn vorige ervaring met raften was niet zo fijn omdat ik daar bijna dood was, maar ik deze jongen geeft niet op aan het raften en gaat gewoon nog een keer.. Deze keer was het erg leuk, goed georganiseerd en de stroomversnellingen waren Super vet!! Savonds gegeten met mijn groep. Een groep die bestond uit 5 Israeliers (inderdaad, het meest onbeschofte, irritante en arrogante volk dat ik ook heb gezien) 2 Fransen meisjes (inderdaad, het volk waar ik in Europa de grootste moeite mee heb met hun chauvinistische, arrogante gedrag) 2 duitse meisjes (inderdaad, die mensen die ons land hebben verwoest in 40-45, 66 jaar geleden) en 1 schot (inderdaad, die gasten van braveheart praten,lachen en zien er precies hetzelfde uit). Maar dit was niet de enigste groep, er was ook nog een groep die dezelfde tour deed met 8 Australiers (ozzy's en inderdaad, Die gasten mag ik wel, mooi volk).

Op dinsdag stond er een hike (wandeling) van een kleine 8 uur op het program. Deze dag was het zwaarste. Vooral als je niet genoeg te eten krijgt, maar voor mij is dat natuurlijk nooit genoeg. Gelukkig wist ik dat van te voren en had een heel rantsoen ingeslagen van koekies, repen, snickers enz enz. Maar het wordt helemaal zwaar als je niet op je eigen tempo kan lopen en elke keer moet stoppen. Blijkbaar is mijn tempo (wat in Nederland vrij normaal is) veel hoger dan die van andere. De Izzy's ((israeliers) lopen gedome het langzaamste van allemaal, en dat na 3 jaar verplichte dienst in het leger (na die tijd gaan ze massaal reizen daarom stikt het de moord van die gasten overal). Nu snap ik waarom iedereen verplicht het leger in moet daar, ze hebben gewoon veel mensen nodig omdat ze zo traag als dikke stront zijn. De fransen lopen zoals gewoonlijk alleen maar te klagen en vergeten door te lopen, de duitsers stappen nog aardig door en de schot probeerde me bij te houden maar zodra die over een randje heen liep waarbij je meer dan 20 meter naar beneden de afgrond in kijkt scheet die 7 kleuren stront, verstijfde die en zocht die met alle handen die die had houvast aan de bergwand. Gelukkig liep die andere groep ongeveer 10 minuten voor ons en kon ik doorlopen naar de groep van de ozzy's (australiers). Na ongeveer 5 uur lopen kregen we onze lunch en een konden we een kleine siesta houden in een hangmatje. Daar lag ik bijna lekker te slapen, bijna omdat ik opeens wakker werd door een gans die een andere gans aan het verkrachten was, ook leuk om een keer te zien.. Samen met de aap aan een ketting, de kippen, salamanders en de groepen Mozzy's (mosquito' s, muskieten) waren dit de enige beesten die ik gezien heb.. Smiddags de nog maar 3 uurtjes gelopen tot we aankwamen bij onze slaapplek. Daar is ook een natuurlijk verwarmd zwembad waar we een lekker pilsie in hebben gedronken en gerelaxed hebben. savonds een karige maaltijd gekregen en lekker gaan slapen omdat ik kapot was..

Woensdag stond namelijk nog een 6 uur lopen op het programma. minder zwaar, meer vlak en minder eng voor onze schot. Toch liep ik iedereen eruit en moest ik iedereen inhalen. Met een lekker muziekie van men maatje I (Ro)pod op had ik de pas er lekker in zitten en voelde me net Henk van Steijn die met grote stappen de nijmeegse vierdaagse in recordtijd loopt. Ik ben aardig aan het trainen dus schrijf mij maar in voor de vierdaagse gasten, ga ik proberen henkie te volgen! Tijdens die 6 uur alleen lopen moet je je toch een beetje vermaken. Helemaal als je 3 uur langs een treinrails loopt en hoopt dat er een trein langskomt, maar dat die steeds maar niet komt! totdat ik een mooie ronde steen tegen kwam en daar mee ging klootgooien!! vroeger vond ik het al een mooi spelletje, maar nu helemaal! lekker een uurtje wezen klootgooien totdat men steen verdween.. maarrrrr gelukkig kwam de trein der aan waar ik heel blij mee was!!! Ondertussen uiteraard hele mooie bergen / natuur gezien en was het absoluut niet saai om te lopen.. bij de lunch uiteraard weer een kleine siesta genomen. We moesten op een gegeven moment nog met een kabelbaan over de rivier heen. Door de zware regenval van afgelopen jaar was een brug verwoest en staat er nu een local elke dag touristen over de rivier heen te trekken. Smiddags aangekomen in Aguas Calientes om daar een pilsie te drinken met de schot en voetbal te kijken. Maar weer op tijd naar bed omdat de volgende dag de Machu Picchu op me stond te wachten. Helaas ging dat niet makkelijk want wat bleek, de dag dat wij op die berg op zouden klimmen is het Machu Picchu haar verjaardag, en dat werd uitbundig gevierd! 99 jaar geleden werd ze ontdekt door een amerikaan. In het geheim woonden er toen wat families die belasting wilden ontduiken en de amerikaan werd rondgeleid door een jongetje die altijd speelde in de ruines van deze heilige plek. Zo heilig dat 500 jaar geleden toen de spanjaarden kwamen de Inca's alle wegen hadden afgebroken die leidden naar de Machu Picchu. De spanjaarden zouden alles verwoesten en er waarschijnlijk een katholieke kerk neerzetten.. gelukkig hebben ze het nooit gevonden zodat wij kunnen genieten van deze mooie plek boven op een berg.

Om een uur of 4 ging het wekkertje. Dat was omdat er nog een andere 'attractie' is op de Machu Picchu, de Wayna Picchu. Dat is de berg die nog hoger is, waar de Tempel van de Maan staat (zodat ze dichtbij de maan zijn) en waarvandaan je een heel mooi uitzicht heb over de Machu Picchu. Helaas kunnen er maar 400 mensen per dag deze berg op. Om er op te klimmen heb je een kaartje nodig en die kaartjes beginnen ze te verkopen om een uur of half 6 / 6 uur. Dus degene die een kaartje willen moeten 1,5 uur in de rij staan om de eerste bus te pakken naar boven, of moeten 3200 traptreden beklimmen. Jullie weten dat ik liever lui dan moe ben maar toch vind ik lopen ff wat leuker dan wachten. Dus de stevige stoute schoenen aangetrokken en net als de 2 dagen ervoor sneller dan iedereen naar boven gelopen. Het was nog donker, koud en veel te veel langzame mensen op de inca trappen maar eenmaal boven aangekomen was het de moeite waard en voelde het wel lekker! Om 7 uur s' ochtends stond onze gids ' freddy (heineken)' te trappelen om ons van alles en nog wat te vertellen over de meest heilige plek van de Inca's. Om 9 uur was die uitgeluld en konden we een tukkie gaan doen op een van de terassen waar ze 500 jaar geleden nog op stonden te wieen en arepollen stonden te trekken. Powernappie want om 10 uur stonden er weer 1300 traptreden klaar om beklommen te worden met de stevige stoute schoenen. Die 4500 treden in totaal waren het zeker waard want het uitzicht was prachtig!!! Zo mooi dat je broek er van afzakte!!! Boven op die berg een uurtje gezeten, mooie foto's gemaakt en uitgerust, want die 1300 stijle treden moeten ook weer naar beneden!!! Dat was zon beetje het engste wat ik ooit gedaan heb!! Tering die Inca's hadden geen hoogtevrees, ik voelde me af en toe net men schotse maatje want ik wilde alles zo langzaam mogelijk doen en zo veel mogelijk tastbaars aanraken als mogelijk! Ik heb geen hoogtevrees maar dit was gewoon echt eng! S'middags een stukkie door het dorp heen gelopen en uitgekomen bij het punt waar foto die altijd op de ansichtkaarten (wat een kutwoord, Postcard is veel beter) wordt gemaakt. Daar een anderhalf uur zitten genieten van het uitzicht en later nog naar de Inca brug gegaan. Dat was niet zo bijzonder, maar de muur waartegen die was gebouwd en de bijbehorende afgrond was indrukwekkend! Daarna was het tijd om dag te zeggen tegen een van de mooiste en indrukwekkendste plekken waar ik ooit ben geweest: de Machu Picchu! S'avonds met de trein terug wat nog een heel gekut was omdat iedereen zijn treinticket had, behalve ik. De stroomstoring hielp ook niet echt mee want het moest via een fax binnenkomen, maarja geen stroom, geen fax. Uiteindelijk hadden we weer stroom, maar nog steeds geen fax, dus maar naar de treinstation gegaan. Gelukkig stond ik wel in het systeem maar dan als vanderslot. Gelukkig niet als vandersloot.. Gelukkig heb ik geen enkele keer problemen gehad met mijn achternaam, waar jullie me al voor waarschuwden maar is het wel een paar keer naar voren gekomen. Gewoon opmerkingen dat ik lijk op iemand waar het hele land naar zocht maar ook vragen of ik niet de neef van Joran was....
(YOUTUBE samenvatting over de Machu Picchu: http://www.youtube.com/watch?v=Qn3gxzLUwdc )

Vrijdag helemaal kapot en de dag doorgebracht in het internet cafe. Lekker lang met mijn Misses zitten skypen, met Ad, Ruben en Nick. Dat vond ik heel vet!! kijken of we dat misschien ff vaker kunnen doen gasten... S'avonds lekker HUTSPOT gegeten in het Hollandse restaurantje, met een Orang Trix ernaast (geen idee wat het was maar was wel lekker). Maar als jullie me een beetje kennen is 1 bordje hutspot niet genoeg voor me, zeker niet na 4 dagen lopen en slecht eten. Dus een broodje kroket moest er ook aan geloven.. Ook de bitterballen kwamen nog voorbij, gewoon omdat het kan.. En toen wilde ik nog een toetje, maar ze hadden geen bord PAP.. Dus een appeltaartje met een bakkie koffie kon er ook nog wel bij... S' avonds de nacht bus naar Bolivia gepakt en nu zit ik in de hoofdstad van Bolivia - La Paz!! Alweer gekke/leuke dingen meegemaakt maar ik heb geen zin meer om te schrijven dus dat komt de volgende keer wel weer...

Hasta mas tarde! Tot later, en de groeten!

ps, ruben.. het kakken ging prima, het was door het de combinatie van het slechte eten en de vele graan repen die ik naar binnen werkte wel raar: Heel veel en Hard! De ervaren mede kakkers weten wat dit betekent: Bloed anoes!
ps, Andy Andy.. Cienciano speelde idd net zo beroerd als Feyenoord. ik heb nog geen blauwe stieken gezien en als jij een vliegtuig voor me heb kom ik zo ff een weekendje overvliegen!! maar het zou mooier zijn als jullie deze kant op komen!!
ps, Glenn.. Jij bent leuk, je broertje is leuk, peet is leuk en jacqie is ook leuk!! !nepiuZ
ps, Stom.. Tijd maken is moeilijk, als een dag maar 24 uur heb kan je der moeilijk 25 of 26 uur van maken.. moet je me toch maar is vertellen hoe je dat doet want ik heb hier ook een beetje tijd te kort.. ook om mijn spaanse gramatica te verbeteren want dat lijkt nog nergens op. ik kan een leuk woordje spaans maar dit gaat me te ver Amigo.
ps, DNQ.. je zegt het verkeerd, Cr. Blanco staat mooi op de foto met mij! Christus is daarbij het lijdend voorwerp (ofso iets, mijn nederlandse gramatica is ook niet meer wat het geweest is) Kus terug van je soms niet zo schone zwa.
ps, Bianca.. leuk dat je me nog steeds volgt!
ps, Rich.. ik ben volgens mijn in 3 maanden ongeveer 10 afgevallen.. die kop moet wel meevallen..
ps. Mies Poolman.. Ik ben blij met fans als jullie!!!
ps, Ronnie.. komt men volgende verslag aan hoor! u vraagt, wij draaien!
ps, Igno.. REEEEEEEPPPSSSSEEEECCCCTT

  • 04 Oktober 2010 - 15:06

    AndyAndy:

    Doerak!

    Mooi verhaal again. Je loopt veel man! Komt goed uit want lopers kunnen we wel gebruiken bij de zaterdag 1;) Have fun in Bolivia en volgende x hoop ik er bij te zijn als er geskypt gaat worden.

    Liefde

  • 04 Oktober 2010 - 15:13

    Glenn:

    Yeeeeeeeeeeees, eerste!!
    Mooi verhaal weer Derek, ik ga vanavond even een skype-ding aanmaken dan kunnen wij ook eens even een flink gaan converseren+intimidatie-synchroom-klappen.

    En ik heb dat nog even van die trein nagekeken en het zit als volgt in elkaar:Deze trein rijdt voornamelijk in de nacht, de conducteur is eigenlijk barman en de machinist is eigenlijk DJ rararara hoe heet de trein? ALLLLL ABOOOOARD!!
    Veel plezier nog tijger! En ik kijk uit naar je volgende verslag!

    Dikke Hugg!

  • 04 Oktober 2010 - 15:14

    Glenn :

    Oneee toch tweede! :(

  • 04 Oktober 2010 - 16:10

    MvHaast:

    haaa Derek!

    ik geniet weer van je verhaal, en vooral van de beelden :D
    Het enige wat je miste was een witte burger met een glas melk, bij de trein haha
    En gewoon lekker carnavalstrainen daar, keurig!, al waren de moves van de dansmariekes daar niet zo afwisselend als hier ;)

    tot je volgende verhaal maatje, veel plezier!

    much love!

  • 04 Oktober 2010 - 16:13

    MvHaast:

    En een steen voor mij!
    die was net nog niet geupload
    Genieten! :D

  • 04 Oktober 2010 - 17:04

    Yvette:

    Derek!!!

    Wat gaaf allemaal zeg!! Leuk dat je het zo naar je zin hebt.
    Het allermooiste vind ik dat je na het schrijven van je verhaal de foto's als bewijs hebt.
    Jij kan makkelijk zeggen dat er een kip verkracht wordt, of dat je aan het klootgooien bent en uren langs een treinrails loopt.
    Maar wij kunnen allemaal zien dat het echt waar is!!

    Geweldig. Have fun!!
    Liefs Yf

  • 04 Oktober 2010 - 17:11

    Suus:

    Derek!!!!

    Alweer een tijdje geleden dat ik een berichtje heb achter gelaten. Ik lees je verhalen nog steeds hoor, en het blijft genieten.

    Zaterdag hebben we weer ouderwets rode kool gegeten bij oma (ik moest toen wel ff aan je denken hoor!!).. Je ouders waren er ook en hebben alles verteld wat ze met je hebben meegemaakt. Je weet als je moeder eenmaal op de praatstoel zit dan houdt het niet meer op;).. Hahaha..

    Trouwens die jongens zijn vanavond weer aan het overleggen over een schuurfeest met oud en nieuw.. Dan ben jij gelukkig weer terug en kunnen we weer gezellig met zijn allen het nieuwe jaar in gaan:D..

    Nou neefie blijf vooral je leuke verhalen schrijven en houd je taai!!!

    xxx van mij

  • 04 Oktober 2010 - 18:53

    Marieke:

    Ohja, ik zou nog vertellen wie Geez is. Ik zal je niet langer in spanning laten.
    Bij onze kampboerderij liep een klein wit met zwart hondje. Een beetje schurfterig beest. Zo eentje die je eigenlijk liever niet aanraakt. Zijn naam dankt hij aan zijn ietwat uitgebreide linkerkant. Er waren twee opties: 1) hij deed veel aan bankdrukken met links. 2) hij had een mega gezwel. Wij kozen voor optie 1, maar met de naam verwant aan optie 2: Geezwell.
    Glenn wilde hem nog macaroni voeren, maar dat resulteerde alleen maar in oranje vlekken op zijn kop. Hij probeerde het er nog af te spuiten met een super soaker, maar toen was Geez al weg. Dus de volgende dag hebben we hem pannenkoeken gegeven. Lekker gemaakt door Nick en Ad onder het genot van een bierie.

    Je had erbij moeten zijn. Maar gelukkig hebben we de foto's nog.

    Kus! Ook van Lars

  • 04 Oktober 2010 - 19:07

    Ruben:

    Derek!! Wel grappig, bij mij werd er verteld dat de Macha pichu door een Fransman ontdekt was!! Verder een strakke montage man!!

    Lekker genieten in Bolivia!

    Ik ben altijd online op skype, dus als je mij wilt bellen, kan dat!

    Groeten!

  • 05 Oktober 2010 - 11:04

    Stom:

    Ik wist het, Edison Mendez, nog steeds een psv-hart. En nummer 12, wat een held!

    Ik mis je maatje(L)

  • 05 Oktober 2010 - 11:35

    Rich Muiltje:

    Woorden schieten te kort!
    Tot over 72 dagen,gr en blijven genieten Derek.
    MZZL.

  • 05 Oktober 2010 - 14:40

    Izzy:

    Aaaah Der!

    Goed verhaal, jammer dat me naam word gekoppeld aan iets negatiefs! Niet meer doen voortaan! Gewoon schoppen en slaan als t nog een keer gebeurd!
    Bruut verhaal weer, ben je pikachu daar nog tegen gekomen of was die te zeldzaam? Tijger Tijger ik wacht op je volgende verhaal en mis je!

    Ps. Waarom kijk je alsof het stinkt naar poep op je 2e filmpie?

  • 06 Oktober 2010 - 19:41

    Bianca:

    Jeetje Derek wat een verslag weer. Ik ben maar weer eens een half uurtje achter mijn computer gaan zitten met mijn leesbrilletje op. (Ja ja ik ben namelijk ook geen 20 meer) om je hele verslag te lezen. je maakt echt geweldige dingen mee zeg. Je schrijft dat je hutspot gegeten heb, en was het lekker net zo als thuis of is dat niet te vergelijken. Nou Derek nog heel veel plezier en ik houd je site in de gaten voor het volgende verslag.

    Groeten vanuit de Kokstraat

  • 07 Oktober 2010 - 18:04

    Sjon:

    mooi lang verhaaltje weer lil, wacht weer op de volgende!!

    rustig aan.. kusje hoi

  • 10 Oktober 2010 - 01:59

    Marlouk En Bianca :

    Hee Derek!
    Ik kwam toevallig je waarbenjij tegen. Wat een super leuke verhalen zeg! We mogen van geluk spreken dat we hier lekker in het warme Zuid Amerika zitten! Mocht je nog tijd over hebben Suriname is ook zeker de moeite waard;)
    Xxx Marlouk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Derek

Actief sinds 16 Juni 2010
Verslag gelezen: 219
Totaal aantal bezoekers 135415

Voorgaande reizen:

28 Juni 2010 - 15 December 2010

Surfen,Samba,Sun,South-America

Landen bezocht: