Mozaieken,Manizales,Koffie zona,Salento,Festival!i - Reisverslag uit Cali, Colombia van Derek Slot - WaarBenJij.nu Mozaieken,Manizales,Koffie zona,Salento,Festival!i - Reisverslag uit Cali, Colombia van Derek Slot - WaarBenJij.nu

Mozaieken,Manizales,Koffie zona,Salento,Festival!i

Door: derekslot

Blijf op de hoogte en volg Derek

11 Augustus 2010 | Colombia, Cali

HHOOOOLLLLAAAAA!!!Mijn spaans gaat steeds beter mensen, ik kan al wat rapper zinnetjes maken! weliswaar wat standaard zinnen maartoch..
Met het reizen gaat het ook steeds beter..Ik ben eindelijk vertrokken uit die veelste leuke stad! Medellin was geweldig maar nu op naar de rest van men trip. Er staan nog veel mooie en leuke dingen te wachten waar ik naar uitkijk dus moet niet te lang blijven plakken.. maar dat gaat moeilijk want Colombia is QUE CHIMBA!!! (Colombia is super vet!!)
Ik beland van festival in festival hier en overal is het net zo leuk..De natuur en de bergen zijn Zo Mooi, egt met men tong op men schoenen af en toe! maargoed.. wat ik al zei, er staan nog genoeg mooie dingen te wachten..

Zondag had ik eerst het reisverslag geschreven en ben ik smiddags naar die bloemenmozaieken/corso geweest. ik had het al gezegd, maar de mozaieken zijn net zo groot als de gemiddelde bij ons. De mensen maken ze in de bergen en lopen 8 kilometer met die dingen op hun rug. sommige zijn 80 kilo en je ziet soms mensen van 80 jaar ook nog met die dingen lopen. Erg indrukwekkend, mega veel mensen die langs de kant zitten en lekker zitten te bieren in het zonnetje. Juichen naar de mooie mozaieken en vanuit het niets dingen beginnen te schreeuwen waar iedereen vervolgens op reageert. Echt wat voor mij, maar ik was vast beraden om die dag weg te gaan, dus ik ging na een uur of 2 genieten naar de busterminal. Ik ging naar Manizales. een stadje (maar 800.000 inwoners) in de Zona Cafatera (koffie zone). Helaas was het donker dat ik in de bus zat. De volgende ochtend ging ik namelijk naar een koffieplantage en zag de omgeving..Daar begint iedereen letterlijk van te kwijlen!! Van de fotos krijg je een beetje een beeld maar in het echt is het zooveeeel mooier!
Op de koffieplantage kregen we eerst uitgelegd hoe de koffie bonen worden gesorteerd. Vroeger werd het allemaal met de hand gedaan en bij de meeste kleinere koffieplantages nog steeds. De koffie boon kan namelijk gebroken zijn of er kan een insect inzitten. Na het uitzoeken van de bonen worden ze geroosterd op 200 graden ongeveer. Dan zijn ze eetbaar. Daarna wordt het gemalen en wordt de smaak (de Aroma) toegevoegd en wordt het verder verwerkt. Dit gebeurde niet in de koffieplantage.
Daarna gingen we naar de plantages zelf. De plant ontstaat uit een koffie boon, die moet 1,5 jaar groeien in een kas ofso en gaat dan naar de plantage. Als de wortels sterk zijn gaat die bonen geven en elke 5 jaar wordt de plant opnieuw bij de stam afgesneden. Dit gebeurd 6 keer en dan is die te oud (30 jaar dus). Het is een soort boompje die ong 2 meter hoog wordt. aan alle takken groeien eerst bloemetjes en daarna de boonen. De bonen worden met de hand geplukt als ze geel of rood zijn.. Een heel klussie dus!!
Daarna in grote getalen naar de fabriek en worden daar verwerkt. (zie fotos voor kleine uitleg met fotos)

Daarna nog wat rondgelopen door het centrum van Manizales maar was niet erg veel te doen. Een hoop kerkjes gezien en een super mooi uitzicht. Ik had voor het eerst in 6 weken mijn jas nodig omdat het ging regenen! savonds nog wat gegeten en naar een bad geweest dat door natuurlijke bronnen verwarmd wordt. Er zit namelijk een vulcaan onder en door de geisers wordt het verwarmd. Erg heet en leuk omdat je het weet, anders was het gewoon een relaxt warm bad geweest. bij thuiskomst nog een beetje PES gespeeld.

Volgende dag men tas gepakt en men schatje lekker lang gesproken via skype, dat was alweer een tijd geleden dus daar was ik erg blij mee!
Daarna nog wat gepest en met 2 andere gasten naar Salento gegaan om daar een mooie hyke te doen! eind van de middag aangekomen en opzoek gegaan naar een Koeienhoofd waar je een fles drank in kan doen..Helaas niet gevonden, maar de missie loopt nog! voor 2,50 uit eten geweest en savonds een film gekeken. Om 6 uur eruit gegaan om de hyke te lopen. En wat was me dat een hyke zeg! Wat een natuur en wat een mooie wandeling! Eerst begon het rustig, door de mooie valleien met de Waxpalmbomen. ongeloofelijk hoe hoog die dingen zijn. Op 1 foto sta ik ernaast, moet je maar goed kijken en het verschil zien.. (en dat te bedenken dat ik ECHT lang ben heh). Het 2e deel was erg zwaar dus helemaal kapot en verrot, zweet tot achter je oren, aankomen op de top om daar een lekkere sandwich te eten! (nee, niet 1)
De weg naar beneden (5 kilometer) half gerend en half gewandeld omdat we optijd bij de taxi wilden zijn en naar Cali wilden! De Taxi werden allemaal bestuurd door mensen met grote neuzen!

Nu ben ik in Cali en daar ben ik maar weer is een festival weekend in gestapt.. Festival de Musica!!!
Het is vandaag begonnen, maar ik ben helemaal gesloopt door de wandeling van 5 uur van vanmorgen en de reis hierheen.. dus ik ga zo lekker tukken, morgen de stad bekijken en Feesten!

Ik ga weer proberen alle fotos te uploaden via MijnAlbum.nl. Het zijn namelijk veel te veel fotos om allemaal op Waarbenjij.nu te zetten.

Tot na het weekend! Dan ga ik naar Popayan en zsm naar Ecuador!!

Ciau!!

  • 12 Augustus 2010 - 09:27

    Ruben:

    Wauw! Wat een uitzichten joh, niet normaal!!! Wat een top reis Derek, ik ben jaloers!!!


  • 12 Augustus 2010 - 10:37

    Moeke:

    Het gaat nu echt beginnen.
    Als je er aan denkt...
    een beetje Nederlands heb je toCH nog wel gehad op de lagere school!!!!!
    Zoek een goede bus uit als je reist.. er is er weer een naar beneden gereden gister.

  • 12 Augustus 2010 - 23:03

    Igno:

    ressssspect

  • 13 Augustus 2010 - 11:20

    Sonja:

    Lieve Der, gooi die camping smoking broek effe gauw in het bos daar!!! kus Je tante

  • 13 Augustus 2010 - 18:10

    Rich Muiltje:

    Moggé Derek. Weer mooie verhalen + foto's.
    Heb je nog een zakje koffiebonen in je tas laten vallen?;0 HEERLIJK.
    Hopen dat ze nog goed zijn na 125 dagen. Hou je haaks en we mailen;) Gr Richard.

  • 13 Augustus 2010 - 18:12

    Bianca:

    jeetje Derek wat een heerlijke verhalen. De uitleg over de koffie is wel heel erg goed gedaan hij smaakt nu nog lekkerder. Geniet nog met volle teugen en ik blijf je verslagen lezen hoor. Ik geniet ervan

  • 13 Augustus 2010 - 18:14

    Rich Muiltje:

    Moggé Derek,weer mooie verhalen + foto's. Heb je nog een zakje koffiebonen meegenomen?
    Hopelijk blijven ze goed de resterende 125 dagen.
    Groetjes en hou je haaks.

  • 14 Augustus 2010 - 13:49

    Saus:

    Godverdomme Derek, je zou zo een aflevering voor Jiskefet kunnen maken: 'Koffieboertje'.. Ik zie mezelf al zitten: "Lekkere koffie meneer!"

    Mooi verhaal weer, succes met reis lange!

    x

  • 15 Augustus 2010 - 10:51

    Timo:

    Leuk verslag! Ben blij dat je zo het zo naar je zin man! Heel vette reis, ben jaloers en mis je

    Tot snel!

  • 18 Augustus 2010 - 13:00

    Ruben '"DE KAPPER'':

    Wat onwijs gaaf om te lezen dat jij het zo goed naar je zin hebt.Hoe je schrijft over de geweldige natuur en belevenissen.Gaaf man.Het is allemaal zo groot en onvoorstelbaar daar denk ik.Je kan het leuk overbrengen.Nog veel mooie dingen zien dereck en hou ze allemaal in de gaten daar he.Mazzel Gr ruben

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Derek

Actief sinds 16 Juni 2010
Verslag gelezen: 203
Totaal aantal bezoekers 135413

Voorgaande reizen:

28 Juni 2010 - 15 December 2010

Surfen,Samba,Sun,South-America

Landen bezocht: