Zuip Zuip in De Zilk, een Mijn en de Zoutvlaktes! - Reisverslag uit Valparaíso, Chili van Derek Slot - WaarBenJij.nu Zuip Zuip in De Zilk, een Mijn en de Zoutvlaktes! - Reisverslag uit Valparaíso, Chili van Derek Slot - WaarBenJij.nu

Zuip Zuip in De Zilk, een Mijn en de Zoutvlaktes!

Door: derekslot

Blijf op de hoogte en volg Derek

27 Oktober 2010 | Chili, Valparaíso

Buenas Dias, Hello, Hallo en HOLA!!!
Hoe is het in het koude maar altijd gezellige Nederland/De Zilk? Hebben jullie het nog een beetje naar t zin zonder mijn? Ik houd het nog wel ff uit, want ik heb in Sucre weer een trotse Zilker gezien. Op maandag kwam ik aan in De Zilk van Bolivia. Paul Wempe is daar ongeveer de witte burgemeester en zou de naam van het stadje graag willen omvormen naar De Zilk. Aangekomen met het vliegtuig in De Zilk, (jaha een vliegveld in De Zilk) ging ik maar op zoek naar mijn hostel. In een taxi die ik voor meer dan de helft van de prijs heb weten te sjarteren reed ik door de mooie straatjes van Sucre heen. Naar buiten starend en kijkend naar de witte huizen en mooie pleintjes dacht ik aan het 1e en 2e pleintje. Nadat ik gesettled was ben ik een pilsie wezen doen in de druppel (Florin), dat wordt gerund door 3 nederlanders en heb daar een lekker flessie heineken genomen en Paul gemaild dat ik in zijn stamkroeg zit. Even later ben ik naar Café Ámsterdam, gegaan wat verderop in de straat zit.. Daar nog een Pilsie gedaan en wat zitten ouwehoeren met een Nederlands stelletje. En wie komt er binnen? (uiteraard met een helm in zijn hand): De witte burgemeester, Paul Wempe! Even wat zitten ouwehoeren en een paar pilsies gedaan. Het was onderhand al wat later geworden, etenstijd, dus Paul moest naar vrouw en kinderen toe.. Na gezellig zitten roddelen en ouwehoeren over De Zilk hadden we afgesproken om de volgende dag bij Paul en zijn gezin te gaan lunchen. Ik heb nog een pilsie gedaan en ben naar de druppel gegaan voor een typisch boliviaans gerecht. Daar wat zitten zippen aan een rooie wijn en met de eigenaar zitten ouwehoeren. S´avonds afgesproken in een ander barretje met die 2 nederlanders en daar nog wat zitten bieren... was erg gezellig maar om een uur of 1 maar naar het hostel gegaan.

Volgende dag wat van het stadje bekeken en naar de druppel gegaan omdat paul me daar zou oppikken met de motoguzzi! Dat is een geweldige (oude) motor waar hij het hele amerikaanse continent op heeft gereden. (dus van noord canada naar zuid amerika).
Met de beroemde motoguzzi (hij houd een site bij www.guzzigalore.nl waar duizenden mensen hem volgen/gevolgd hebben) zijn we naar zijn huis gereden om daar met zijn 2 kinderen te spelen. Santiago en Sebastián zijn een tweeling en zijn prachtige mannetjes! Het Zilkse bloed stroomt door de aderen en met de overlevings/reizigers drang van Paul zijn ze nog erg energiek ook! Het kost Roxanne (zijn vrouw) dan ook een hoop energie, en daar wordt ze wel is moe van, maar dat doet niets af aan haar kookkunsten.. Ik heb daar de lekkerste typische Zuid-Amerikaanse gerecht op in mijn hele trip. Gevulde aardappel met vlees en groenten, met een lekker biertje erbij en ouwehoeren over personen als Rob Arts, Jos de winter, Jos Smit, Ruud en Juul en nog een hele bunder personen die de revu passeerde.. Ondertussen uiteraard de kids ook een beetje entertainen. Erg grappig om Paul Nederlands tegen de kids te horen praten terwijl je weet dat die er geen reet van snappen. Opmerkingen als: ahjoh, niet zo janken, je ben toch geen homo.. of: neem maar een pilsie, daar wordt je groot en sterk van... Of: sta je in je broek te zijken? Komen erg grappig over.. Nog wat pilsies genomen en doooooorrrrr de straaatten, naar De Druppel gegaan omdat hij daar wat moest internetten en we nog een biertje konden doen.. Hij heb thuis wat gegeten en ik ben naar het hostel gegaan om wat te eten met Richard, Laura en Trent. Deze 3 heb ik in de Oase al ontmoet en met Rich en Laura heb ik toen in de boom zitten zuipen. Erg gezellige mensen! Na het eten weer terug naar Floring omdat ik daar met Paul had afgesproken om lekker lazerus te worden.. Dan kunnen we teminste ons zilkers volkslied weer zingen: Wij zijn de jongons, uit De Zilluk, bla bla bla. En Lazerus werd het ook. De hele avond lekker zitten zuipen van het geld van Harry vd Burg. De beste vriend van Paul die 10 euro aan mijn moeder had gegeven om daar een lekker pilsie van te halen. Nou Harry, die 10 euro´s zijn goed gespendeerd en het ressie heb ik betaald zodat de burgemeester voor weinig geld dronken is geworden! Iedereen in Sucre vind Harry een topgozer en ik ook, hij mag me wel vaker een 10tje geven om lekker van te zuip zuip!

Woensdag de 20e lag ik om 5 voor 8 nog lekker mijn stapel stoeptegels van men hoofd af te halen toen ik abrubt gestoord werd door een gekke kut fransman. Hij stormde de kamer in en ging als een gek zijn spullen bij elkaar rapen. Blijkbaar was dat nodig want nog geen 5 seconde later kwam er een boze engelse griet achter hem aan. Met een rooie kop en een handdoek om haar heen gewikkeld stond ze tegen die vieze fransman aan te schreeuwen! WHO WAS IN THE BATHROOM??? Ik vond dat nogal een moeilijk vraag met de vodka nog in men achterhoofd dus ik antwoorde maar niet.. Blijkbaar was dat ook niet nodig want de Fransman deed zo raar dat ze het antwoord al wist. Ook wist ze het antwoord op haar 2e retorische vraag: ¨WHERE YOU TAKING PICTURES OF ME WHILE I WAS IN THE SHOWER?!?¨ Ondertussen had de fransman zijn troep bij elkaar geraapt, zei niets en ging de kamer uit. Het geschreeuw ging verder in de gang, waar het geschreeuw werd vergezeld door een kleine 10 klappen in het gezicht van de vieze perverse klote fransman! Later kwam het meisje terug met een kapotte memorycard. Mooi wark, kut fransmannen zijn alleen maar goed om tegen te slaan.. helemaal als het van die megolen zijn die foto’s maken van douchende meisjes.
Lekker wakker geworden dus en nog maar een poging gewaagd om de vodka in mijn hoofd te verwerken en om een uur of 11 wakker geworden.. de rest van de dag niet veel boeiends gedaan. Even naar de mega markt geweest, wat geinternet en in de drup een lindeboompie gepakt. S´avonds gingen we Bartbequen met het hele hostel, althans de gezellige mensen. Helaas was er geen Bart aanwezig in het hostel dus moest ik zelf mijn vleesies draaien. Erg gezellig en weer leuke mensen leren kennen! Na de Barbeque nog ff een pilsie gedaan in de drup en naar bedje want volgende dag gaan we naar Potosi waar de zilvermijnen op me staan te wachten!!

Volgende dag is dus niet zo boeiend, de reis naar Potosi was niet zo ver en eenmaal in het hostel de Mijn tour geboekt, een rondje door Potosi gelopen en s´avonds weinig gedaan omdat het rondje lopen zijn tol heeft geeist! Het is namelijk de hoogste stad ter wereld, een kleine 4066 meter hoger dan De Zilk.

Vrijdag de 22e gingen we dus de Mijnen in. Lang geleden werd er zilver uit de mijnen gehaald, inmiddels is de berg kaal en blijft er alleen nog maar zink en wat anders over. Als je heel veel geluk heb kan je nog wat zilver vinden maar dat is niet veel. Ondanks dat werken er toch nog een kleine 20.000 mensen in de mijnen. En dat is gedome geen pretje. Ze werken daar nog op de ouderwetse manier. Dat betekent: een brok berg opblazen met een bunder dynamiet, het vulles wegscheppen en naar buiten sjouwen op je rug en het goeie spul naar de fabriek brengen. En het wegsjouwen gaat niet zomaar, de gangetjes die ze gemaakt hebben zijn voor mij nog net aan te doen, maar ik zou er nooit met een 15 kilo puinzak op mijn rug doorheen kunnen. Daarbij ben je hoger dan 4000 meter dus het ademhalen gaat niet al te best, als daar dan nog het stof van de berg bijkomt, de slechte gassen van het dynamiet en de sigaretten rook van de mijnwerkers, dan ben je een held als je die zak naar buiten krijgt. En hunnies doen het! Helaas doen ze dat maar voor een jaar of 12 want daarna zijn ze zo naar de klote dat ze binnen een jaar of 12 overlijden.... Hoe bedoel je slechte werkplek?? Dit is echt het slechtste baantje wat je je ooit kan verzinnen, dus ed: ik ga niet klagen om een keer de blauwe broek aan te trekken en de WC schoon te maken! Ik denk dat de mijnwerkers het ook het slechtste baantje vinden want ze zuipen zich helemaal klem in de mijn, en niet met een jenevertje.. neeuhh gewoon 96% alcohol... we drinken dat puur of gemixt met een beetje water.. Wij waren daar op vrijdag, en hier is het niet anders dan in NL: 5 uur drinkenstein!! Helaas nemen hunnies 5 uur als 5 uur smorgens dus beginnen ze sogges al te zuip zuip.. tjah, als backpacker kan je dan niet achterblijven dus wij hebben lekker in een of ander grotje gezeten met een paar mijnwerkers en die 96% achterover getikt! Erg gezellig want zo kan je beetje ouwehoeren met de mijnwerkers. De mijnwerkers vinden het ook wel gezellig want als je naar hun toegaat moet je cadeautjes meenemen: bier, alcohol, sigarretten, water, frisdrank of dynamiet. Op de half dronken weg naar buiten kom je nog langs hun ´berg god´ tijdens carnaval wordt die versierd en zit die daar met een pilsie in zen hand en een peukie in zen bek. Nog een vergelijking tussen zilkers en de mijnwerkers: peukie / pilsie.. Over het hele jaar komen de mijnwerkers daar elke dag om hun god te vragen om hen te beschermen, meer alcohol, sigaretten en zilver. Erg grappig, zie de foto. Toen we ´eindelijk´ bij de uitgang waren deed het licht pijn aan je ogen, de stof en de slechte ongeventileerde lucht pijn aan je longen en de alcohol pijn an je dak. Gelukkig hadden we nog speelgoed en konden we een dynamiet afsteken. Mooi vuurwerk, daar kan geen lawinepijl tegenop!
S´middags / s´avonds de zoutvlaktes tour geboekt en de nachtbus naar Uyuni gepakt.

Volgende dag konden we mooi optijd beginnen met de Zoutvlaktes tour! Je wordt eerst naar een ´treinenbegraafplaats´ gebracht waar je lekker in kan klimmen en klouteren. Een grote speelplaats, maar wel heel gaaf. Deze treinen werden vroeger heel vaak overvallen door bandieten omdat ze vol met zilver zaten. Over een jaar wordt er een film uitgebracht hierover en ze hebben daar en op de zoutvlaktes beelden opgenomen.
Daarna ga je naar de zoutvlaktes, dat is een kleine vierkante 300 kilometers groot en bestaat uit zout ! De mensen van voetbalkamp weten hoe gek ik op ZZZZZoout ben dus ik was goed in mijn element. Helaas was ik zo onder de indruk dat mijn fantasie te wensen overliet. Je kan daar namelijk hele vette foto´s maken! Omdat alles wat je ziet wit is, behalve een horizon die bedekt is met vulkanen, heb je geen idee hoe ver iets is. Door goeie posities te kiezen kan je door gezichtsbedrog heeeel klein of heeeel groot zijn. We hebben een aantal goeie fotos gemaakt maar niet genoeg.. Zie hier voor een korte beeldimpressie: (YOUTUBE: filmpje komt nog)
Daarna nog wat naar Doeraks mixies geluisterd in de wagen iedereen was aardig onder de indruk. Toen kwamen we aan bij onze slaapplaats waar we wat wijn en bier hebben genuttigd tijdens een potje shithead! Lekker gegeten en optijd naar bed gegaan omdat het licht om 9 uur uitging. En wat doe je als je vroeg op bed licht op voetbalkamp? Juistem onzin ouwehoeren.. dus we lagen met zen 6en in 1 kamer: Richard, Laura, Trent en 2 amerikaanse meiden en mijn persoontje. En wie begint er over de sinteruh sinteruh sinterklaaas te vertellen, juistem derek. Leuk om te vertellen dat er een replica van de kerstman is, die pedofiel is en zoveel mogelijk kindjes op zen schoot wil hebben en duizend zwarte slaven heeft!

Na gedroomd te hebben over de zwarte slaven hadden we een lang programma. Dat betekent: 8 uur in de jeep zitten en door de 5000 meter hoge woestijnen van bolivia racen. Prachtig om door de bergen, gekleurde vulkanen of grote oppervlaktes met helemaal niets te rijden. Maar het maakt het nog leuker om dat met een bierie bierie op te doen. Dus op een gegeven moment kwamen we bij de grensovergang van Chili en Bolivia en daar besloten we maar een treetje bier te kopen, we hadden nog een flessie rum en coca bladeren. Eenmaal in de auto werden de eerste biertjes makkelijk opengeklikt en later beseften we pas dat het half 10 was.. lekker vroeg dus, maar goed de echte carnavaller is wel wat gewend dus het duurde niet lang voordat we dronken in de auto zaten met lekkere muziek uit de ipod van Doerak. Je zit tenslotte wel 8 uur in een Jeep. Daarbij, waar ik met Rich en Laura ben geweest, ben ik altijd dronken geworden op rrraare plekken: in een boom, in een berg, in een Jeep tussen de vulkanen.
(zie youtube: http://www.youtube.com/watch?v=2N--arbGjaM ) Tijdens het openbare dronkenschap zijn we naar geweldige plekken gereden. Het is denk ik de zoveelste keer dat ik het zeg maar dat was een van de mooiste plekken waar ik ooit geweest ben! Prachtige gekleurde vulkanen die op springen staan, Blauwe meertjes die ervoor liggen met duuuzend flamingos erin, Rode meertjes waarbij het lijkt of er duuuzend dooie inliggen maar het zijn duuzend flamingos die erin staan te vissen, groene meertjes die vergif lijken af te geven en wervelwinden die langskomen! Wat een verschrikkelijk mooie dag om dronken te zijn, zo zie je super mooie dingen en heb je nog is een hoop lol ook! Aan het eind van de middag was iedereen afgehaakt behalve mijn australische maatje dus kochten we nog wat bier en een fles rum. Uiteraard gewoon meester gemaakt. S´avonds de mooiste sterrenhemel van men leven gezien en na een biertje weer naar buiten gegaan om de opgekomen volle maan te bewonderen! Wat een geweldig gezicht, wat een licht geeft dat ding af en wat een heldere hemel heb je dan opeens! Daar wat fotos van gemaakt en zijn een van de beste foto´s die ik ook gemaakt heb! Jammer dat ik mijn meisie niet bij me had tijdens zon geweldige dag!

Maandag de 25e heb ik wederom een absoluut hoogtepunt in mijn reis meegemaakt. We moesten er om 5 uit om een brok door de kou heen te rijden. En dat is geen pretje als het ongeveer min 10 is en je heb weer is teveel rum gedronken dan goed voor je is! Maargoed, waar we naar toe gingen maakte het allemaal ruimschoots goed! Om een uur of 6 kwamen namelijk aan bij de gijzers! Nog nooit een gijzer gezien, nog niet eens op discovery channel en dan kom je aan bij een gijzer die een meter of 20 stoom blaast! Helaas hoor je later dat die gijzer handmatig is aangemaakt maar dat maakt het niet minder indrukwekkend. Een meter of 100 verder zijn namelijk de natuurlijke gijzers die Super vet zijn! (die 100 meter maar even een sprint getrokken met rich en trent, wat niet een goed idee is op 5100 meter maar het blijft leuk!) en dan loop je daar, (buiten adem) tussen de gijzers die modder bellen produceren en stoom blazen bij het leven! Dit was een van de vetste dingen die ik ook gezien heb... vaag om te weten dat je niet ver onder je lava stroomt die de modder doet koken en stoom blazen! (zie youtube: http://www.youtube.com/watch?v=6M8WJqmRFsc ) Daarna weer snel de jeep in omdat je vingers er bijna af vriezen en naar nog wat super mooie meertjes rijden en naar de grens te gaan van Bolivia-Chilli.
Vanaf de grens van Chilli naar een klein touristen plaatsje gegaan met zen 6en genaamd San Pedro. Hier hebben we eigenlijk niet zoveel meer gedaan de rest van de middag, een beetje rondgelopen in het plaatsje wat nog kleiner is dan vogelenzang maar het nog drukker is met touristen als in de tulpentijd. Wel gezellig, ontspannen, wat dingen uitgezocht en s’avonds een gezellig en veel te luidruchtig spelletje Shithead gespeeld en nog een drunken pilsie gedaan in een barretje.

Dinsdag hebben we eindelijk vliegtickets geboekt om naar Santiago te vliegen (hoofdstad van Chilli). Tot de middag (5 uur) heb ik mijn verslag zitten schrijven en daarna mountainbikes gehuurd met de 2 amerikaanse meides. De Amerikaanse meides waren mij te langzaam dus ik ging alleen verder om optijd op een mooie plek te zijn voor de zonsondergang. Het was een helse zware rit. Tegenwind, heuvel op, met te zachte banden... ik voelde me net of ik op de corneliabrug reed. Moe maar voldaan kwam ik met veel te veel tijd over aan op de Valle de la Luna (de maan vallei). Genoten van prachtige uitzichten en prachtige zonsondergang, en daarna met wind mee in het donker naar het hostel gefietst. S’avonds gingen we naar een sterrenkijken tour met 9 telescopen. Helaas was de tour in het spaans maar ik vind sterren altijd al geweldig, en zeker in San Pedro (wat de beste plek op aarde moet zijn om star gazing te doen). Dus het was een speciale avond, waarbij we om 2 uur thuis waren en om 4.30 uur er weer uit moesten om het vliegtuig te pakken naar Santiago, vanwaar we naar Valparaiso zijn gegaan. Waar ik volgende keer over ga schrijven want na 4 a4tjes vind ik het wel mooi geweest!

  • 28 Oktober 2010 - 08:23

    Thijs:

    Haha veel gelachen om je stuk en de filmpies :) (in het busje, the geezer, etc.) en echt hele mooie foto's! Veel plezier nog! xoxo

  • 28 Oktober 2010 - 08:51

    Suus En Bas:

    Hoi grote Neef!!!

    Wat een prachtige foto's!! Die kunnen zo op canvas;).. Ook de filmpjes zijn geweldig om te zien, het lijkt dan net of je heel dicht bij ons bent..

    Volgens mij kom jij als alcoholist naar huis.. Hahaha.. Wat een alcohol gaat er bij jullie doorheen.. Jij wordt met het drinktempo in de Zilk zometeen niet meer dronken.. Of jij zorgt er gewoon voor dat het drinktempo hier wordt aangepast;)..

    Nou neef nog ongeveer ander halve maand en dan zit je reis er alweer op, dus ik zou zeggen blijf er vooral heeeeeel ergg van genieten!!!

    xxx van ons!

  • 28 Oktober 2010 - 09:32

    Moeke En Oma:

    Hoi Derek, net klaar met schoonmaken en met oma je verhaal zitten lezen.
    We genieten er steeds weer van. Het plezier spat er van af en dat moet zo blijven. Komt zeker goed want je gaat nog veeeeel meer mooie dingen zien. Leuk dat je veel dingen assosieert met de Zilk. Dan is de overgang in december misschien minder groot???? Kan het mij eigenlijk niet voorstellen. Groet van Oma en Moek


  • 28 Oktober 2010 - 11:04

    BartBart:

    Wat een geweldig stukkie tekst Derek! Het mooiste is nog: HEINEKEN in de Druppel!!! Nu nog een asbak...

  • 28 Oktober 2010 - 11:07

    BartBart:

    Lees je trouwens je normale mail ook nog weleens, of heb je daar geen tijd voor? Ik had wel een reactie verwacht ;-)
    X Bart

  • 28 Oktober 2010 - 11:13

    BartBart:

    En ohja!
    Woont er bij het EERSTE pleintje ook een R.muiltje en bij het TWEEDE pleintje een RJ?

    :-)

    Knuffel uit de PieDjee

  • 28 Oktober 2010 - 12:35

    Glenn:

    Heeee Derekie!!

    Mooi man daar in dat Sucre! Ik mis alleen nog een mooi plaatje in ZZZZZoooutoufit van de carnaval maar die zal vast nog volgen ;)

    Hier op me stage kan ik alleen niet de filmpjes kijken, dus dat is een beetje kut! Maar ik geniet wel van de mooie foto's!

    Nog veel plezier vriend! En vanaf blijf ik wakker, wachtend op je volgende verslag!

    Knuffel uit de Boikenlaan!!
    Xxx

  • 28 Oktober 2010 - 18:56

    Ada:

    Nou, Wat kan jij schrijven zeg, lees af en toe je verslagen en wist dat je naar Paul ging dus extra naar gekeken.Zo te horen gaan de borrels er ook goed inhihhaaaaaaaaa tot ziens in ons zillekie

  • 29 Oktober 2010 - 07:40

    Danielle Wempe:

    Hi Derek,

    Superleuk om verhalen te lezen over mijn broer en neven op je site. Maak er een mooie reis van.

    Groeten

    Daan

  • 29 Oktober 2010 - 11:56

    Harry Van De Burg:

    Hee Derek, eindelijk wat foto's van Pablo en zn gezin. ziet er gezellig Zilks uit.
    Goed dat je bij hem langs bent gegaan en een biertje heb gedronken.
    Have fun

    Harry

  • 29 Oktober 2010 - 12:13

    Ruben:

    Deruk, ik denk dat ik dit de mooiste foto's van je trip tot nu toe vindt.... niet normaal, wat gaaf! En wat bizar dat ze geen hek hebben geplaatst bij die geizers, daar kun je zo in donderen, of valt het wel mee..... Echt weer een topper, jij hebt zo een coole trip!! Veel plezier in chili!! Groeten!

  • 30 Oktober 2010 - 19:58

    Igno:

    rrreeeesssppppeeeccct. en de groeten van die 14 bruine vogels

  • 01 November 2010 - 10:00

    Rich Muiltje:

    Eej Derek.Ff weinig van me laten horen,sorry!
    Ik moest ff een paar dagen weg naar center parks met de mannen uit NWHout.Een paar namen dan maar:broer lief John,Mike uit de bus, Arjan Peen Broekhof enz enz totaal met z'n 10en.
    Tot over 45 dagen GR van je ALLERGROOTSTE FAN ;-)!

  • 01 November 2010 - 20:22

    Saus:

    Mooi verhaal weer Doerak, heb weer een half uur met het grootste plezier door mn laptop zitten scrollen!

    Geniaal filmpie van je zuipfeest in het Bussie, Kan niet wachten op frühshoppen, ook lekker smorgens dronken worden!

    Have fun in Chile!

  • 02 November 2010 - 05:28

    Nick:

    Derekkie!

    Heb het behoorlijk druk gehad laatste tijd en moet nu ook weer weg dus ff een snelle reactie. Wat een super vette foto's man! Het verslag ga ik morgen ff lezen.
    Ga zo door! Tot over anderhalve maand alweer
    ciao

  • 03 November 2010 - 13:43

    Bianca:

    Hoi Derek,

    Wat een onwijs leuk verhaal weer en wat een prachtige foto's. Ik heb erweer van genoten.Nog maar 43 dagen en dan ben je alweer thuis. Wat gaat de tijd toch snel zeg. Geniet ernog maar met volle teugen van en ik kijk uit naar je volgende vehaal.

    heel veel groeten Bianca

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Derek

Actief sinds 16 Juni 2010
Verslag gelezen: 604
Totaal aantal bezoekers 135411

Voorgaande reizen:

28 Juni 2010 - 15 December 2010

Surfen,Samba,Sun,South-America

Landen bezocht: